Misschien heb je zelf ook wel deze ervaring: je wordt gebeld door een 085-nummer en het blijkt een commercieel callcenter te zijn. Een telemarketeer van een energiemaatschappij, een internetaanbieder, of een verzekeraar. Het is een tijdverspilling en ergernis om dit soort bedrijven steeds weer te moeten afwimpelen. Je bent al snel geneigd om geen oproepen van 085-nummers meer op te nemen, maar dat is ook niet de oplossing. 085-nummers worden namelijk gebruikt door tienduizenden bedrijven in Nederland en wellicht mis je wel een belangrijk telefoontje van een potentiële klant.
Een 085-nummer is een landelijk bedrijfsnummer. Het zegt dus niets over de locatie van de beller. Juist daarom zijn ze populair bij ondernemers: je bent niet gebonden aan een stad of regio, en je komt professioneel over. En daarom zijn er ook zoveel van en is de kans dat een commercieel callcenter die nummers gebruikt ook groot.
Sommige mensen hebben hun telefooninstellingen of reflexen aangepast om 085-nummers te blokkeren of niet te beantwoorden. Dat komt doordat een klein aantal bedrijven met commerciële doeleinden zulke nummers inzet voor telefonische verkoop. Daardoor ontstaat het beeld: “085 = reclame”.
Kap ze snel af en blijf de nummers blokkeren. Hoe vaker je het doet, hoe groter de kans dat ze je niet bereiken. Je kunt ze gewoon direct op je mobiele telefoon blokkeren vanuit de oproepenlijst. Daarnaast kun je ze bij Consuwijzer aangeven, als particulier.
Vanaf 1 juli 2026 worden de mogelijkheden van telemarketing nog verder ingeperkt. Nu is het nog toegestaan om te bellen als er een eerdere klantrelatie is geweest en vanaf juli 2026 is dat niet meer toegestaan.
Als jouw bedrijf een 085-nummer heeft en je merkt dat oproepen niet goed beantwoord worden, dan kun je zelf eenvoudige maatregelen nemen:
085-nummers hebben bij sommige mensen een onterecht imago-probleem, vooral door ervaringen met commerciële callcenters. Dat betekent niet dat jouw bedrijf er geen gebruik van kunt maken. Wees gewoon duidelijk en zichtbaar met je nummer, dan zullen mensen het eerder herkennen en beantwoorden.
Verder lezen