Telefonie Updates

4 min 30 oktober 2025

Zakelijk telefonie instellen met meerdere collega’s, zo doe je dat!

Je hebt een vast nummer en je hebt een bedrijf met een paar collega’s. Hoe stel je je telefonie optimaal in en wat kan er allemaal? Dat leg ik je hier uit!

Er zijn duizenden bedrijven, wensen en mogelijkheden, dus ik benoem hier even de simpele opties met steeds meer uitbreidingen.

Stel je hebt een bedrijf met 1 telefoonnummer en je werkt met drie mensen. 

Optie 1: Alleen een belgroep met belapps

Gebruik een belgroep.  Zorg dat je collega’s de belapp installeren op hun smartphone en zet deze collega’s in een belgroep. Stel in je belplan de belgroep als eerste stap in. Als je nummer wordt gebeld, gaan alle telefoons van al je collega’s tegelijk rinkelen. De eerste die opneemt krijgt beller aan de lijn. Als een collega  even niet beschikbaar is, kan hij de belapp op ‘onbereikbaar’ zetten. 

Alle collega’s kunnen ook allemaal, zelfs tegelijkertijd, uitgaand bellen met de belapp met hetzelfde zakelijke telefoonnummer. 

Optie 2: Een belgroep met mobiele nummers

Word je niet vaak gebeld en wil je niet de kosten voor 3 keer een belapp, dan kun je ook doorschakelen naar een belgroep met de mobiele nummers van je collega’s. Dan hoef je dus geen belapps maandelijks te betalen. Het nadeel hieraan is dat je collega’s niet uitgaand kunnen bellen met het nummer. En je betaalt doorschakelkosten per inkomende oproep van 8 cent per minuut. 

Hoe stel je het in: voer de mobiele nummers van je collega’s in bij ‘vast/mobiel’. Maak een nieuwe ‘belgroep’ aan en voeg de nummers van je collega’s toe. Activeer dan de belgroep als stap 1 in het belplan. 

Optie 3: Een belgroep met meldingen en openingstijden

Stel openingstijden en meldingen in. Dan hoort de beller eerst: Welkom bij ‘jouw bedrijfsnaam’ en vervolgens gaan de telefoons van jou en je collega’s rinkelen. Als het buiten openingstijden is, zoals ’s avonds of in het weekend horen bellers automatisch ‘momenteel zijn wij niet beschikbaar, onze openingstijden zijn van … tot … Spreek een voicemail of probeer het nogmaals op een ander moment. 

Hoe stel je het in: Maak een belgroep aan. Maak een openingstijdengroep aan en stel je openingstijden en feestdagen in. Neem meldingen op en voeg ze toe aan ‘meldingen’. Kies in het belplan als stap 1: openingstijden. Dan opent:

  • Voldoet aan: vul hier in wat er binnen je openingstijden moet gebeuren, dus: eerst de welkomstmelding, dan dat de belgroep 30 seconden gaat rinkelen, dan een voicemailmelding. 
  • Voldoet niet aan: vul hier in wat er buiten openingstijden moet gebeuren, dus een ‘buiten openingstijden’ melding en de mogelijkheid om een voicemail in te spreken. 

Optie 4: Nog professioneler met keuzemenu en extra nummers

Met extra functies kun je het nog beter instellen. Zo kun je bijvoorbeeld je collega’s ook rechtstreekse telefoonnummers geven. Ze kunnen dan nog steeds het hoofdnummer beantwoorden, maar kunnen ook hun vaste klanten hun eigen nummer doorgeven. Dat scheelt een hoop opnieuw uitleggen en doorschakelen. 

Daarnaast kun je de klant bijvoorbeeld ook bij de juiste plek uit laten komen door een keuzemenu. Zo kan de beller zelf kiezen met wie hij het liefst wil spreken, of waar een vraag over gaat.

Hoe stel je het in: activeer extra nummers in je omgeving. Geef elk nummer een eigen belplan. Zo kun je de belapp van elke collega’s toewijzen aan zijn eigen nummer. Maak een keuzemenu aan en selecteer in het belplan per keuze wat er moet gebeuren. 

Zo stel je dus je zakelijke telefonie in met meerdere collega’s. Dit doe je allemaal heel eenvoudig zelf via je eigen online telefooncentrale MyBeltify. Heb je hier vragen over, laat het ons weten.

Wil je weten wat extra gebruikers, nummers en functies kosten? Kijk dan in het tarievenoverzicht

Verder lezen

🔗 Vast nummer op mobiel gebruiken
🔗 Bellen op meerdere apparaten met een vast nummer
🔗 Telefonie slim inrichten voor meerdere collega’s

Deel

Lees ook